fredag 1 juli 2011

Jag har blivit med surdeg!

För ett tag sedan försökte jag göra mej en egen surdeg. Jag blandade vatten, mjöl o rörde tålmodigt i den morgon och kväll. Men icke, den kanske behövde mer kärlek och omtanke än så..
Nu har jag dock haft turen att få en bit som nu ligger i mitt kylskåp. Jag tror jag har i princip alla sorters mjölsorter i mitt skafferi, dock inte rågmjöl så detta måste inhandlas snarast!
en gång i veckan skall degen nu matas med en deciliter vatten och lika mycke rågmjöl. Har tänkt att testa surdegen i helgen om vädret tillåter bakning (alltså mulet väder..) Återkommer med hur det går, tills dess får ni hålla till godo med denna mycket underhållande bilden!
Har ni tips på hur man bäst sköter om den, eller nåt smaskigt recept så dela gärna med er! :D


Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi blir glada om ni skriver en rad!